Ko­ti­hoi­to­yk­sik­kö pi­tää säi­lyä Eu­ra­joel­la

Vasemmistoliiton Eurajoen yhdistys ry:n syyskokouksen kannanotto Satakunnan vasemmistoliiton aluevaltuustoryhmälle.

Viitaten Satakunnan hyvinvointialueen palveluverkkoselvitykseen ja siinä esitettyihin terveyspalvelujen leikkauksiin, vaadimme, että kotihoitoyksikkö säilyy Eurajoella. Sama koskee muitakin pienempiä paikkakuntia Satakunnassa. Kotihoitoyksikön palvelujen siirtäminen muualle ei ole toimiva ratkaisu.

Kotihoitoyksikön lähihoitajat ja sairaanhoitajat tekevät kotikäyntejä tarpeen mukaan ja suorittavat perusterveydenhoitoon liittyviä toimenpiteitä. He arvioivat potilaan tilaa paikan päällä ja konsultoivat tarvittaessa päivystävän lääkärin kanssa myös viikonloppuisin, jonka vuoksi kotihoidon palvelut ovat ensisijaisen tärkeitä ja niiden avulla voidaan vähentää erikoissairaanhoidon tarvetta.

• Kotihoidolla tarkoitetaan yleisesti kotisairaanhoidon ja kotipalvelun muodostamaa kokonaisuutta. Paikalliset kotihoitoyksikön lähihoitajat ja sairaanhoitajat myös tuntevat potilaansa paremmin ja näin ennakoivaa hoitoa voidaan toteuttaa. Kotihoitoyksikön asiakkaat voivat olla kaiken ikäisiä kuten vammaisia, kroonikkopotilaita, mielenterveyspotilaita ja vanhuksia.
  • Kotihoito auttaa päivittäisissä toimissa, kuten sängystä nousemisessa, wc-käynneissä, peseytymisessä, pukeutumisessa ja syömisessä ja  myös lääkehoidossa.
  • Kotikäynneillä seurataan myös asiakkaan terveydentilaa. Kotihoitoon voi kuulua myös lääkärin määräämää sairaanhoitoa, jos potilas ei voi käyttää muita terveyden- ja sairaanhoidon palveluja.
  • Säännöllistä kotihoitoa voi saada tarvittaessa päivittäin, myös yöaikaan. Osa kotihoidosta voi olla etähoitoa, jossa otetaan yhteyttä puhelimitse tai tablettitietokoneella. Etäyhteydellä voidaan esimerkiksi tarkastaa vointi ja muistuttaa tärkeistä asioista.
  • Päivittäisestä hoidosta vastaavat lähihoitajat, terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat. Hyvinvoinnista huolehtivat myös kodinhoitajat, kotiavustajat sekä fysio- ja toimintaterapeutit. Asiakas voi saada myös henkilökohtaista huolenpitoa täydentäviä tukipalveluja, kuten ateriapalvelun. Asiakkaalle tehdään usein henkilökohtainen hoito- ja palvelusuunnitelma.
  • Kotihoito voi olla myös tilapäistä, esimerkiksi sairaudesta toipumisen ajan.

Edellä mainituista syistä kotihoitoyksikön säilyminen Eurajoella on erittäin tärkeä asia.

Vasemmistoliiton Eurajoen yhdistys ry:n syyskokouksessa 23.11.2023

Jarmo Ruohonen