LAS­TEN JA NUOR­TEN OP­PI­MI­SEN TUR­VAA­MI­NEN NÄ­LÄN TOR­JUN­NAL­LA

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä esittää, että kunta aloittaa välittömästi selvittämään, miten tarjota lapsille ja nuorille vapaasti otettavia aamupalatarvikkeita tai muu vastaava maksuton aamupalatarjoilu.

Vastikään julkaistussa kouluterveyskyselyssä nousivat TAAS esille lasten ja nuorten aamupalan syömisen haasteet. Eurajokelaisten koululaisten aamupalan syönti on edelleen
reilusti alle maan keskiarvon, ja tulos on laskenut entisestään.

Yläkoululaisista vain 44% syö kotona aamupalan, kun koko maan keskiarvo on 55%. 4. ja 5. luokkalaisten tuloksissakin jäätiin selkeästi koko maan keskiarvosta: Eurajoella 62% tästä ryhmästä söi aamulla kotona, kun maan keskiarvo oli 71%.

Liian moni eurajokelainen koululainen tulee aamun ensimmäisille oppitunneille nälkäisenä.

Me Vasemmistoliitossa olemme järjestelmällisesti ajaneet maksuttoman aamupalan tarjoamista. Asiasta on tehty myös kuntalaisaloite.

Kouluterveyskyselyiden huolestuttavista tuloksista huolimatta Eurajoella ei ole aloitettu aamupalatarjoilua edes kokeiluna.

Aikaisemman aloitteemme käsittelyssä muun muassa:
− Tekninen lautakunta totesi, että kaikille avoimesti tarjottava aamupala tarkoittaisi merkittävää muutosta keittiöiden sekä perusopetuksen työ- ja työaikajärjestelyihin sekä esimerkiksi koulukyyteihin.
− Sivistysjohtaja toi kannanotossaan esille huolensa siitä, että aamupalan järjestely saattaisi vaarantaa koulun lakisääteisiä perustehtäviä. Kuitenkaan maksullisen
välipalan ja kouluruokailun suhteen tällaisia huolia ei ole esitetty eikä ilmeisesti havaittu.
− Hyvinvointi- ja kuntakehityslautakunta lausui, ettei ilmaisten aamupalojen ja aamiaisten toteuttamiseen, edes kohdennetusti, ole resursseja. Lautakunta painottaa
myös, että kunnassa on panostettu valistustyöhön ja 2020-luvun alussa julkaistu aamupalaopas.

Eurajoen kunnanvaltuusto päätti lokakuussa 2025 tiukassa äänestyksessä, että kunnanvirastoa remontoidaan muhkealla rahamäärällä, mutta koululaisten aamupalatarjoilun suhteen heitetään hanskat tiskiin vedoten sekä raha- että henkilöstöresurssipulaan.

Emmekö ole valmiita sijoittamaan omien koululaistemme hyvinvointiin?

Vasemmistoliiton tarkoittama maksuton aamupala voitaisiin tarjota itsepalveluna aamupalatarvikkeiden muodossa. Se voisi esimerkiksi tarkoittaa voileipätarvikkeita, hedelmiä ja juomaa. Kouluun ei siis tarvitsisi saapua yhtään nykyistä aikaisemmin saadakseen aamupalaa.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä esittää, että kunta aloittaa välittömästi selvittämään, miten tarjota lapsille ja nuorille vapaasti otettavia aamupalatarvikkeita tai muu vastaava maksuton aamupalatarjoilu tai,  että selvitetään, miksi kunnalla ei ole halua panostaa kunnan lasten ja nuortenhyvinvointiin myös maksuttoman aamupalan muodossa.

Eurajoella 4.5.2026
Vasemmistoliiton Eurajoen valtuustoryhmä
Satu Pessi